Moderní technologie nám nepochybně výrazně pomáhají v každodenním životě a zejména v situacích, kdy jde o zdraví nebo dokonce o život. Funkce nouzového volání, ať už prostřednictvím SOS tlačítek na chytrých telefonech a hodinkách, nebo systému eCall v automobilech představují významný pokrok v oblasti bezpečnosti. Je však velmi důležité, abychom si jako uživatelé těchto zařízení uvědomovali, jak tyto systémy fungují, jaké mají možnosti, ale také omezení. Znalostí svých zařízení můžeme významně přispět ke správnému využívání těchto technologií a předejít zbytečnému zatěžování tísňových linek a složek integrovaného záchranného systému (IZS).
SOS funkce v chytrých mobilních telefonech a hodinkách fungují na principu detekce nouzových situací. Uživatel může manuálně spustit nouzové volání stiskem tlačítka nebo specifickou kombinací pohybů. U některých zařízení může k automatickému vytočení tísňové linky dojít i bez vědomého zásahu uživatele například při pádu, nárazu nebo výrazném zrychlení. Tato funkce je jistě cenná, ale je nutné mít na paměti, že současná zařízení ještě neumí stoprocentně spolehlivě rozlišit, zda se opravdu jedná o život ohrožující událost. I běžné situace, jako je upuštění telefonu na zem, intenzivní sportovní aktivita nebo jízda na horském kole, mohou být systémem chybně vyhodnoceny jako nouzové a spustit automatické volání na linku 112.
Z tohoto důvodu je velmi důležité věnovat pozornost nastavení těchto funkcí v zařízení. Většina moderních telefonů a hodinek umožňuje nastavit tzv. odpočítávání před samotným spojením s tísňovou linkou – obvykle v délce několika sekund. Tento časový úsek dává uživateli možnost falešný poplach zastavit, a předejít tak nechtěnému kontaktu s tísňovou službou. Každý bychom si měli zkontroloval, jak máme své zařízení nastavené a případně tuto funkci upravit tak, aby odpovídala našemu způsobu života a aktivitám, kterým se věnujeme.
Podobně funguje i systém eCall v autech, který je v Evropské unii povinný u všech nových vozidel od roku 2018. Tento systém se aktivuje automaticky při nárazu vozidla, ale umožňuje i manuální spuštění pomocí tlačítka uvnitř vozu. I zde může dojít k nechtěné aktivaci například při manipulaci v interiéru vozu nebo omylem při jízdě.
Pokud k takové nechtěné aktivaci dojde a proběhne spojení s operátorem tísňové linky, je důležité zachovat klid a aktivně komunikovat. Člověk by se v žádném případě neměl bát – za omylem spuštěné tísňové volání nehrozí žádné sankce. Naopak, správné je operátorovi sdělit, že se jedná o omyl, že je vše v pořádku a není potřeba vysílat žádnou pomoc. Nejhorší možností je mlčet nebo hovor ukončit. Operátor pak totiž nemá jistotu, zda na druhém konci není zraněná osoba, která nemůže mluvit, a z preventivních důvodů může rozhodnout o vyslání záchranných složek. Tím dochází k neefektivnímu využití sil a prostředků IZS.
Tyto moderní technologie mají obrovský potenciál zachraňovat životy. Přesně k tomu byly navrženy a díky nim může v kritické chvíli pomoc dorazit rychleji než kdy dřív. Technologie máme, teď je na nás, jak chytře je budeme využívat.
Nezapomeňte! Štěstí přeje připraveným!
autor: kpt. Ing. Alena Sládková, HZS Libereckého kraje